Ung Vetenskapssport

Mattebattle - kortversion


Det finns en långversion av reglerna (om du undrar om någon detalj eller är en riktig matteperson och vill ha vattentäta regler och rigorösa beskrivningar av allt) här.

Vad är en mattebattle?
En mattebattle är en problemlösningstävling mellan två lag. Man får ett antal problem som vart och ett är värt upp till 12 poäng, och vinner gör man om man i slutet har minst 4 poäng mer än det andra laget. Annars blir det oavgjort.

Förberedelse
Innan battlen börjar så får båda lagen (som brukar bestå av 6-10 personer) tid på sig att lösa problemen tillsammans. På UVS matteläger brukar denna tid vara ungefär 3 timmar. Under denna del av tävlingen får man använda sig av papper, penna, passare och linjal för att lösa så många problem som möjligt, och förbereda sig för att presentera lösningarna under själva battlen, som beskrivs nedan.

Battlen
drawing

Poäng
När poängen delas ut finns fem fall. Det kan aldrig delas ut mer än 12 poäng totalt.

  1. B accepterade utmaningen och A hittade inga fel: 0 poäng till A, 0-12 poäng till B
  2. B accepterade utmaningen och A hittade små fel: max 6 poäng till A, 0-12 poäng till B
  3. B accepterade utmaningen och A visade att lösningen var helt fel: 6 poäng till A, 0 poäng till B
  4. B skickade tillbaka utmaningen, och A hade bluffat: 0 poäng till A, 12 poäng till B
  5. B skickade tillbaka utmaningen, och A hade en lösning: poäng enligt punkt 1-3 med ombytta roller

I fall 3 så får A en chans att presentera en lösning, som B får opponera på. Det kan då delas ut upp till 6 poäng till totalt, fördelat mellan A och B, baserat på om lösningen är korrekt och om B lyckas hitta fel i opponeringen.


Copyright © Ung Vetenskapssport